Svar på frågor

Vi har fått två frågor från en tjej som kallas Lillis.

När är man smal och när är man tjock?

Ksenija: Egentligen finns det ingenting som hter smal och tjock. Det finns bara personer som har olika ämnesomsättning. Personer med bra ämnesomsättning kan klassas som mer åt det smala hållet. När man har bra ämnesomsättning kan man äta mycket t.ex. onyttigt men ändå inte gå upp i vikt. Personer med lite sämre ämnesomsättning kan klassas som lite mer runda/mulligare personer. Det är sånna personer som äter t.ex. onyttigt och det lätt syns på kroppen. Det finns ingen vikt som klassas som smal och tjock. Det viktigaste är att du trivs med din kropp och inte skäms över den! Man ska äldrig jämföra sig med andra, för alla har olika kroppar. Man kan vara lång och smal, lång och lite mulligare, kort och smal eller kort och lite mulligare, allt det är okej.

Cornelia: Man kan nog inte svara på när man är tjock eller smal. Man ska inte jämföra sig med andra, alla har ju olika ämnesomsättning. Man ska vara nöjd med sig själv och inte jämföra sig med andra bara, det är det viktigaste. Intala aldrig dig själv att du är tjock, för det finns inte. Var nöjd med dig själv och lev livet, och det är tur att t.ex. killar/män gillar olika typer av kvinnor/tjejer, tro inte att killar bara gillar smala och små tjejer! Det hör jag hela tiden.. "åh jag är så fet, ingen kille gillar mig". Fel fel fel! Vissa gillar ju rundare/mer formiga medan andra killar gillar mindre/lite beniga tjejer. Alla är unika.

Måste man banta när vissa tycker man är överviktig?

Ksenija: Man ska absolut inte banta när någon säger att man är tjock. Banta är jättedåligt för kroppen och tillslut mår man bara skit. Istället ska man tänka på att äta rätt och träna regelbundet. Då kommer allt funka perfekt! Dessutom kan ingen riktigt säga "du är överviktig" även om man ser lite mulligare ut. Att ta reda på sitt BMI kan vara en liten vägledning.  Men man ska även tänka på att det testet inte stämmer helt utan är mer för vuxna än för barn/ungdomar. Det viktigaste är att du mår bra. Negativa kommentarer beror oftast på att man är osäker på sig själv . Då har man svårt att acceptera andra och börjar istället kommentera massa skit. Dessurom är kurvor kvinnligt! Titta på t.ex. Beyonce och Tyra Banks, två stycken mycket vackra och framgångsrika kvinnor. Är de jättesmala som andra känidsar? Nej, de står för sin kvinnliga kropp och skäms inte för sina kurvor. Det är sånna personer man ska se upp till! Var stolt över din kropp - det spelar ingen roll vad andra säger!

Cornelia: Man måste absolut inte banta för vissa tycker man är överviktig. Det är inte bra att banta, om man då är "överviktig", eller tycker man själv är det så är det bara att träna regelbundet och äta regelbundet och bra. Det är aldrig bra att hetsbanta, man går oftast lättare upp i vikt om man hetsbantar har jag hört. Hur som helst så är det farligt att börja hårdbanta, ät och träna istället! Då mår man bra och det blir skillnad. Problemet idag kan vara att speciellt tjejer klagar på sin vikt när de inte ens har ett minsta problem med övervikt, ätstörningar blir allt vanligare. Jag känner ofta att jag är för tjock, Ksenija säger hela tiden att jag ska äta mer och att jag inte är tjock, men jag känner mig som en ko. Det har varit värst under våren, eftersom jag är topp på cheerleadingen så tänker jag  alltid på vad jag äter och jag könner mig alltid fet när vi bygger, eller jag har gjor et under hela våren. Jag åt aldrig lunch i skolan, jag hatar fortfarande när folk ser när jag äter, då känner jag mig äcklig. Jag slutade äta mycket middag ,började må illa av mat och åt inte onyttiga saker utan att känna mig äcklig efter. Jag kan fortfarande bara äta när de jag verkligen litar på är med, med familjen och Ksenija går det bra. Genom att jag åt så lite kände jag själv att jag blir sur och trött för jag inte fick i mig den näring jag behövde (från maten då), så jag tog tag i det och började äta mer. Nu kan jag äta mer än förut, för det är sommarlov och uppehåll från träningar och så. Men jag känner hur det sakta kommer tillbaka, jag mår illa efter en macka/en halv macka. Jag är inte ett bra exmepel på den här punkten, men jag vet vad som egentligen är rätt och fel, jag intalar mig själv massa annat. Intala aldrig dig själv att du är överviktig, jag har gjort det för länge.

Hoppas svaren duger! Kram.

Kommentarer
Postat av: kajsa

håller med er på allt ni h ar skrivit , för det är sant!

2009-07-08 @ 17:02:45
URL: http://kajsshhaa.blogg.se/
Postat av: linn

tycker om er blogg

2009-07-08 @ 19:55:27
URL: http://linnsaay.blogg.se/
Postat av: Lillis

Tack!:D

Älskar er blogg !<3

2009-07-08 @ 22:37:00
URL: http://bloggsommar.blogg.se/
Postat av: Aviva

mm, men:



Bara för att man inte blir rundare när man åter mycket skräpmat, gods m.m och inte tränar så är det inte okej. Det som på andra syns som "fettvalkar" finns okcså i era kroppar i blodet. Det är vanligt att smala människor med såna vanor går upp i vikt när de blir äldre och får hjärt och kärlsjukdomar. Det så kallade fettet kanske inte syndes på dem så mmycket men det täppte igen deras blodkärl.



(det här kan förstås handa lite mulligare personer också, men bara för att man kan käka utan att det syns ska man inte tro att man är "odödlig")



Det bästa för kroppen är en balancerad kost tillsammans med lagon mycket träning. Då mår kroppen bäst, även om den är lite mulligare eller smalare.

2009-07-08 @ 22:51:48
URL: http://aviva1.blogg.se/

Skriv din åsikt:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0